Expertise, Network & Brand

Dragilor haideti ca astazi vreau sa va povestesc despre un subiect din Soft Skills Strategies. De fapt sunt 3 subiecte, intr-un post destul de lung, asa ca sper sa ajungeti pana la capatul lui. Scriu rar despre subiecte din zona asta da’ cand o fac o fac bine 🙂

Toata lumea stie ca ai nevoie de expertise ca sa ajungi sus. Ce nu stiu unii, insa, este cat de multa nevoie ai de fapt de brand si networking ca sa te mentii acolo. Daca ai cunostinte (eg. expertise) si doar atat, vei ajunge un foarte bun angajat al cuiva si vei fi in top-ul cautarii firmelor de profil atat cat subiectul expertizei tale este cautat. Si doar atat.Networking si Branding, in schimb, aia e altceva. Aia inseamna sa nu mai fi dependent de o anumita companie care sa iti dea de mancare. Aia inseamna sa stii sa te vinzi singur in fata oricui oriunde. Sa fi un bun pe piata libera care este perceput ca un bun de calitate. Sa dezvoltam:

Expertise inseamna sa inveti, sa muncesti si sa faci din tine o marfa de calitate care sa fie intodeauna la cautare pe piata. Oricat ai incerca sa vinzi o marfa de calitate proasta, nu o sa tina pentru prea mult timp. Asadar calitatea este evident un cuvant cheie aici. Daca tu ai fi o cutie cu cereale pe un raft de supermarket plin de cutii de cereale, trebuie sa fi sigur ca cei care te-ai incercat odata se vor mai intoarce sa te incerce si a doua oara – si asta se face numai prin calitate. In fine, nu am sa insist pe asta totusi, pentru ca sunt sigur ca toata lumea stie asta deja si majoritatea dintre voi deja trage tare ca sa construiasca expertise. Unde vreau sa ajung este ca asta nu e totul.

Branding inseamna sa pui in valoare marfa respectiva astfel incat sa para indispensabila pentru toti cei din jur. Toti trebuie sa vrea sa te aiba in jurul lor, toti trebuie sa te considere indispensabil din viata lor de zi cu zi – atat in business cat si in viata personala. Oamenii astia trebuie sa vada in tine prima persoana pe care sa o contacteze atunci cand au o problema la care tu detii expertise. Trebuie sa aiba incredere in tine asa cum tu ai in BMW mai mult decat in Dacia. Trebuie sa ii convingi ca vei livra calitatea BMW-ului si atunci ei vor fi disponibili sa plateasca cat pe un BMW.

De fapt, ca sa revenim la analogia cu cerealele, trebuie sa te gandesti bine de tot la ce vrei sa scrie pe cutia ta de cereale. Care e sloganul cu care vrei ca toata lumea sa te identifice? Cum faci ca acea persoana care nu te-a incercat inca, sa te aleaga pe tine in defavoarea celorlalte 100 de branduri? Pai vrei sa ai un mesaj clar, raspicat si bine transmis. Si mesajul asta este ceea ce tu trebuie sa transmiti non stop, tot timpul si peste tot. Cand intrii prima data intr-o camera cu necunoscuti, atunci este ca pe raft la magazin. Trebuie sa faci astfel incat cumparatorii din jur sa afle imediat care iti sunt calitatile tale, care iti e zona de expertiza.

Networking inseamna sa iti dezvolti o retea de distribuitori si exportatori care sa promoveze marfa. O retea de prieteni, de colegi, de oameni care iti inteleg si ti-ar cumpara brandul atunci cand ar avea nevoie. Ei sunt cei care te vor recomanda altora si in acelasi timp cei pe care tu ii vei recomanda altcuiva pentru cunostintele lor.

Pentru a iti mari reteaua de cunostinte, nici nu trebuie neaparat sa te gandesti la expertiza doar pe domeniul in care lucrezi. Poti sa te gandesti, spre exemplu, la a fi foarte bun la un hobby pe care il ai si de care esti foarte pasionat – sa ii spunem fotografie. Atunci cand ai cunostintele necesare si atunci cand vei face sufficient branding astfel incat toti sa stie asta, atunci automat oamenii vor veni la tine sa iti ceara sfatul. Astfel te vei imprietenii cu ei, veti ajunge sa vorbiti despre alte treburi si uite asa, din cauza fotografiei, vei avea ocazia sa iti vinzi, combo-pack, si celelalte skill-uri, sa spunem, consultanta in IT sau PR, daca cu asta te ocupi.

Usor de zis greu de facut, ziceti voi? Pai hai sa ne gandim cum ti-ai face branding, de exemplu, pentru fotografie. Simplu, cara tot timpul un aparat mare cat China la gat. Lauda-te tuturor cu ce belea de poze ai facut recent. Fa-ti un blog si urla in gura mare ca iubesti fotografia. Promoveaza-te pe facebook cu poze misto sa dea toata lumea share. Cai sunt sute, pe cuvant, mai ales in lumea de azi. Trebuie doar sa vrei si sa ai cu ce. Si si mai important, sa intelegi importanta de a fi important. Si cunoscut. De unde si postul de azi 🙂

Regardless of age, regardless of position, regardless of the business we happen to be in, all of us need to understand the importance of branding. We are CEOs of our own companies: Me Inc. To be in business today, our most important job is to be head marketer for the brand called You.  – Tom Peters

In toata lumea asta lucrurile merg exlusiv pe ceea ce eu numesc, mai in gluma mai in serios – nepotisme. Nu alea urate, de Romania. Ci alea in care apelezi la un prieten decat la un total necunoscut. Nu ma credeti? Haideti sa va dau un scenariu:

Ai facut un master, la care ai cunoscut un coleg care era extrem de bun in IT. Nu numai programator, dar avea cunostinte de business in domeniu, parea sa ii fuga mintea brici si in plus, ai facut o super echipa cu el atunci cand a fost nevoie sa faceti proiecte pana noaptea tarziu. Ti-ai dat seama ca e atat de bun pentru ca, fara sa vrea, omul avea branding – pasiunea lui pentru IT il vindea de la sine. Acum, el este o „cunostinta”, o parte din networking-ul tau.

Acum, 5 ani mai taziu, el a ajuns Lead la o companie software nici prea mare nici prea mica, iar tu tocmai ai investit $100k intr-o noua companie – Ceapcea Inc – care are nevoie de un nou IT Manager. 

Tocmai ai 100$ investiti in ceva si este cazul sa faci un pariu. Sunt banii tai in joc, ce faci cu pozitia aia? O scoti la vanzare pe BestJobs sau incerci sa apelezi la colegul din facultate, care ti s-a parut sclipitor atunci de mult?

Bun, in incheiere, acum ca mi-am terminat pledoaria, vreau sa va mai amintesc despre o carte pe care v-am mai recomandat-o mai de mult – Never Eat Alone.  Pentru minte cartea asta a fost un adevarat game changer, ca sa folosesc US slang. Cartea asta este despre networking dar nu numai – o recomand cu maxima incredere oricui are nevoie de un refreshment pe plan profesional. Mi s-a spus ca ce gasesti in cartea asta nu prea se aplica in ro si ca e asa mai dintr-o lume paralela cu care omul de rand nu prea are treaba, cica too high end. Wrong, as zice. Daca asta crezi, inseamna ca nu pricepi esentialul. Omul e nebun, clar, ii lipseste o doaga. Treaba nu e sa iei ca atare tot ce indruga el acolo si sa aplici in Ziua 1.

Treaba e sa intelegi ideea, sa intelegi cum merge lumea businessului nu sa inveti cum sa faci carnetele cu contacte. Probabil ca daca citeam si eu cartea asta acum 3 ani, poate mi se pareau si mie povesti pentru copii. Acum, in schimb, o vad altfel, cred ca din cauza maturizarii profesionale.

Ah si inca ceva. Iubesc Kindle-ul! Device-ul asta ma face sa citesc de muult mai multe ori cat as citi in mod normal. Daca cumva ati vrea sa cititi mai mult decat o faceti si daca va mai si atrage ideea de device in general, recomand Kindle. It is da shit.

Gata, v-am tzucat.

R.

12 gânduri despre &8222;Expertise, Network & Brand&8221;

      1. e un articol de calitate, plin de adevaruri pe care le-am constatat si le-am incercat pe propria piele. Must read.
        In fine, ar mai merita spus poate ca chiar daca o dai nasol la oricare din cele 3 categorii identificate mai sus, daca esti proactiv si incerci sa inveti din greseli si in cele din urma nu mai gresesti, o sa iasa bine, deci merita sa incerci, cu riscul de a o da nasol.

Hai zi-mi ceva! Ca mor dupa comments :)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s