Web Ads. Good or bad?

Good. Va zic eu, de belea. Dar voi ce parere aveti, e mai bine cu sau fara reclamele alea mici, pitite pe la colturi? Si nu vorbesc aici despre alea agresive, alea care iti apar din senin pe centrul ecranului, iti acopera tot campul visual si nu mai vor sa plece pana nu apesi vreun x mic si invizibil, pitit in vreun colt neasteptat. In postul asta ma refer la alea aduse de marile motoare de cautare sau alea de prin clipurile de pe youtube. Deci? Mai bine cu sau fara ele?

Pai eu stiu ce crede majoritatea, dar eu cred ca majoritatea nu stie ce isi doreste 🙂 Sa va explic. Reclamele, prin simpla lor existenta si functionalitate, creeaza content gratis. Daca oamenii nu ar avea ocazia sa castige bani din ads, cine ar mai face free content? Cine ar mai sta sa faca milioanele alea de videouri pe youtube ca sa iti explice orice, de la cum sa faci o limonada pana la cum sa repari o Honda 600RR care are nush ce probleme la injectoare.

Deci oamenii aia fac ce fac doar pentru ca au o modalitate usoara sa castige niste bani. Si pentru ca astia, care fac ads-urile (noi), fac o treaba foarte buna cu privire la relevanta lor pentru user, atunci ele chiar sunt click-uite si deci chiar se genereaza trafic pentru cineva care e dispus sa plateasca niste bani catre ala de a facut video-ul. Omul care a dat click e fericit ca a fost ceva relevant pentru el, autorul video-ului e fericit ca face niste bani iar advertiserul e fericit ca cineva a intrat pe situl lui ca sa cumpere ceva. All win-win situation. Face sens?

Nu credeti in treaba asta cu relevanta? Pai hai sa va povestesc cum ar fi daca am trai intr-o lume perfecta. Nu suntem acolo inca dar hai sa facem un „what if”. Nu va mai ganditi la ads ca la ceva rau. Haideti sa facem un mind shift si sa ne gandim la ads ca la ceva care ar incerca – si chiar ar reusi – sa va ajute. Sa zicem ca ai ramas fara lapte acasa. Cum ar fi ca motorul de cautare sa stie si sa iti dea direct un hint cu „30% reducere la lapte Milli, astazi la Carrefour!”. Si tu ai zice „ah ce tare chiar, era sa uit ca tre sa imi iau lapte astazi. Ah si e si reducere Milli la Carrefour, exact ce beau de obice. Si ce tare, ca am un Carrefour chiar in drum spre casa. Super convenabil!” – asta pentru ca motorul de cautare stie! Stie ca bei Milli si stie ca ai un Carrefour in drum spre casa, nu e fraier sa iti arate reclama la Metro-ul din capatul celalalt de oras. Asta pentru ca, in milisecunda aia in care iti raspunde tie, motorul de cautare se prinde ca pentru tine personal, click prediction-ul este mai bun pentru Milli si Carrefour. N-ai da si tu click? Nu de alta, da’ chiar iti e utila reclama aia! Vrei lapte, e in drum spre casa, e brandul care il bei de obicei si e si redus! Ce sa vrei mai mult?!

Dar sa lasam o secunda relevanta la o parte si haideti sa ne imaginam o lume fara Ads. Relevante sau nu, aia e mai putin important pentru subiectul de astazi. Ce vreau sa va spun in postul asta este ca ne sunt foarte – foarte –  utile Ads-urile. Si nu doar pentru ca sunt relevante, dar pentru content. Deci hai sa ne imaginam o lume fara ads: Adio toate video-urile de pe youtube cu tutoriale. Adio melodiile gratis de pe vevo sau, de fapt, adio intregul YouTube! Nu de alta da’ ala merge cu mii de servere si cu mii de programatori care toti trebuie platiti si intretinuti.

Cum am mai face search pe web? Pai probabil ca toti ar trebui sa platim un cont la Bing si la Google si pentru 10$ pe luna am avea acces la 1000 cautari – limitate ca minutele la Vodafone – ce e peste platesti extra. Asta pentru ca si firmele astea, ca si YouTube, au nevoie de mii de servere cu mii de programatori ca sa functioneze. Pe de alta parte, toate cautarile alea platite te-ar duce doar alte milioanele de situri care oricum nu are mai avea nici unul content gratis. Ah sa nu uitam ca ar trebui sa dam bani la CNN si la Libertatea.ro ca sa citim stirile, cum era pe vremuri cand cumparai ziarul. Si daca nu ti-ai permite cei 10$ pe luna la Google si inca 5$ la Libertatea, ar trebui sa dai o fuga in fiecare dimineata la vecinul mai bogat ca sa citesti de la el. Sau ati face 50/50 si ati avea unul un cont celalalt alt cont. Pai aia ar mai fi viata?!

Cat content, cate idei si cata informatie se produce, publica, distribuie si citeste in zilele noastre? Ce procent din toate astea ar mai fi acolo daca nu ar exista banii din Ads?

Ei bine, acum intelegeti de ce mi-am schimbat echipa si am decis sa ma intorc la Bing Ads. Pentru ca este un business incredibil! Profitabil, complex, productiv si care face lucrurile un pic mai bune in lumea in care traim. Chiar daca lumea inca nu isi da seama de asta. Un win-win for all, cum spuneam mai sus. D-aia ma duc in fiecare zi la munca cu entuziasm! Pentru asta si pentru raspunsul in sub-secunda pe care trebuie sa-l generam pentru cateva mii de cautari… pe secunda. 🙂

Radu

22 de gânduri despre &8222;Web Ads. Good or bad?&8221;

    1. heh, da stiu. Am adoptat-o eu si am romanizat-o acu ceva timp cat inca eram in ro k mi se parea k suna funny. Apoi m-am obisnuit cu ea si asa a ramas 🙂

        1. I know, I know, dar gandeste-te cate lucruri faine iti aduc 🙂 Si nu doar honde sau alte produse, ci content! 🙂

  1. Si pentru ele a fost inventat Adblock :)) Pe care eu il folosesc!
    Cum dq sa stau sa astept 30 de secunde ca sa pot sa vad ceva pe youtube, si timp de 30s sa mai aud si o reclama stupida…

    Da, ai dreptate, ele sunt bune in general[mai ales pentru cei care fac bani din ele, si care’si intretin munca din banii facuti pe reclame]!
    Dar nu si pentru mine! Daca am nevoie de ceva, sa zicem de lapte, o sa ma uit la oferte atunci cand imi trebuie, o sa ma uit la pretz, o sa ma uit la grasime, o sa ma uit la astea, nu la reclama 🙂

    Cand ti-ai cumparat Subaru si KIA, te’ai uitat la reclama? :))

    Exemplu tau cu vai am nevoie de lapte si chiar atunci am gasit reclama la lapte se intampla la o persoana dintr’o mie sau chiar mai rar.
    Eu zic ca reclamele sunt facute ca sa te convinga sa incerci produsele lor, nu ca ai avea tu nevoie acuma de lapte, ci doar sa le incerci laptele si apoi daca’ti place sa il mai iei. Sau sa fie ceva gen placebo, sa crezi ca e bun doar pt ca in reclama e asa… cand defapt produsul e praf…

    1. deci nu ai inteles nimic din exercitiul meu cu what if :)) Pai te inseli, tocmai asta incercam sa zic in postul asta. Ads sunt FOARTE relevante. Mai ales in tarile in care motoarele de cautare sunt foarte bine localizate – una dintre ele care nu este Romania, din pacate.

      Si dovada ca sa ma crezi este ca oamenii dau click pe ele, de unde si generarea de bani. Pentru ca advertiser nu plateste pentru display ci doar pentru click. Deci no relevance = no click = no money. Din moment ce e o industrie foarte profitabila inseamna money = click = relevance. Pricepi? 🙂

      Si revenind la ce am zis mai sus. Daca ce faci tu ar incepe sa faca toti atunci nimeni nu ar mai vedea ads, deci nimeni nu ar mai da click si deci nimeni nu ar mai plati. Si deci? Ghici ce? Exact, nimeni nu ar mai genera content gratis. Ai prefera sa platesti abonament lunar la google?

      Ia zi, luam use case-ul tau cu youtube. Vrei sa te uiti la un video pe youtube, dar again, de ce crezi ca e gratis? Cine crezi ca ti-l da tie gratis? De ce ti se cuvine? Cine plateste infrastructura aia?

      1. Si ce te face sa crezi ca inainte sa folosesc adblock dadeam click pe una?
        Sa nu-mi zici ca tu dai click pe reclame, doar pt ca te gandesti ca internetul s-ar putea sa nu mai existe daca nu dai click pe reclame? :))

        eu te asigur ca 90% din prieteni mei nu folosesc adblock si tot nu dau click pe reclame, doar le ignora. Eu am bagat adblock pt ca ma disperau alea de pe youtube, si alea care’ti sareau in fatza si nu te lasau in pace pana nu gaseai un mini x…

        Si cu youtube’ul, eu stiu ca daca ai nush cate vizualizari youtube’ul te plateste, nu’i asa? Unde naiba erau reclamele pana acuma? Ca a exista content video pe youtube de mult, reclamele astea enervante au aparut de cateva luni, pana acuma nu’si lua nimeni bani din youtube?

        1. 🙂 Vezi ca acu esti la ASE tre sa incepi sa gandesti mai end to end asa, sa intelegi din ce fac oamenii banii si care e monetization model pentru marile companii….

          Pai si ia zi-mi, daca youtube te platea pentru nush cate vizualizari… din ce bani te platea? De unde avea youtube bani? 🙂 Din abonamentul tau la net? Zi-mi tu.

        2. Da omule, eu n-am zis ca reclamele sunt bad. Eu am zis ca ele sunt bune in general. Dar in momentul in care mi le baga pe gat, nu mai sunt good. Eu pana sa bage astia pe youtube cacaturile alea de reclame de nu ma lasau sa vad video’ul pe youtube, nu as fi baga adblock. Ca alea de stateau linistite la locul lor nu ma deranjeau, si nici ca am dat vreodata click pe vre’una[gen, ia sa vad ce zic astia]. Ca ti-am zis, daca am nevoie de un produs, nu ma duc sa ma uit la reclama, si sunt sigur ca si tu faci la fel. Daca ai vrut sa’ti cumperi nush ce telefon, nu te-ai uitat la reclama de la telefon, te-ai uitat fix la cerintzele telefonului si etc. Nu cred ca vezi reclama la lapte pe nush ce site si dai click zicand:” ia sa vad eu ce reclama mai e la lapte, si ce oferta”. Sa fim seriosi…
          Plus ca amandoi stim ca reducerile alea, sunt asa gen sa fure ochii omului, e o chestie de marketing. Gen 5% reducere la toate produsele lactate… Asta inseamna ca la o cutie de lapte de 10 lei, ar fi o reducere de 50 de bani. Crede’ma ca daca ai avea bani sa’ti cumperi lapte la 10 lei, cu sigurantza n’ai da un f*ck pe 50 de bani. Si acuma o sa zici ca e un win to win, dar win’ul lor e mult mai mare, decat al tau. Deci e doar ceva placebo asa, sa’ti dea impresia ca na, castigi si tu ceva, cand defapt ce castigi? 50 de bani? :))

          p.s. Eu cred ca youtube’ul face atat de multi bani incat n-are nevoie de reclame. Asta e ceva asa gen daca putem sa facem si mai multi bani, de ce sa nu o facem? Tot marketing… Stii cum e cand n-ai bani, vrei bani. Cand ai bani, vrei mai multi 🙂

    2. apropos de expresia ta care suna cum ca vrei youtube gratis si ca ads-urile alea iti incalca spatial personal – care oricum nu e al tau – mi-am amintit de un youtube cu un cocalar de l-am vazut acu ceva timp, de urla ala ca cum adica sa interzica filmele piratate?? Ca e dreptul lui sa le vada nu ajunge ca plateste netu in fiecare luna??

      :)) Cam asa si tu, ce nu ajunge ca intrii pe youtube cum sa te deranjeze reclamele alea 🙂

      1. hai sa’ti dau un exemplu.

        sa zicem ca tu platesti un abonament sa te duci la sala in fiecare zi. Ei atunci cand intri in sala imagineaza’ti ca tu vrei sa te apuci de treaba pentru ca ai doar 55 de min la dispozitie si ca trebuie sa te grabesti sa’ti faci antrenamentul si ca sa ajungi la fiecare aparat trebuie mai intai sa astepti nush cate secunde[obligatoriu] ca sa iti vina unu sa iti fac nush ce cacat de reclama care nu are nici o legatura cu aparatul ala. Iti zic eu ca la inceput o sa zici hai fie, da in momentu in care vezi in fiecare aceias reclama care nu te ajuta cu nimic, o sa ii zici sa te lase naibi in pace. Si daca zici ei acuma 30 de secunde, da’le naibi.

        30s*30zile=900s
        900s=15 min. [timp valoros pentru tine]

        si nu e vorba ca nu inteleg eu cum se fac banii. inteleg perfect chestia asta. Dar sunt atat de multi care dau click pe reclame doar ca n au ce face acasa si sa mai vada si ei o oferta pe care oricum nu si’o permit sau nu o doresc. Crede’ma ca din mana lor se fac banii aia multi, nu de la click’ul meu pe care il dau odata la 3 luni din greseala, sau din click’ul tau care il dai odata la luna pe nush ce reclama.

        1. da ma io nu zic ca tre sa te apuci sa dai clickuri pe ads care iti sunt irelevante, clar nu. Zic doar ca ads, ca idee, sunt un lucru bun in lumea asta.

          Iar exemplul tau de mai sus este intuil, pentru ca ai inceput cu „platesti abonament”. Exact tu asta nu faci, nu pricepi? Ai dat vreodata bani la Youtube ca sa vezi un video? Deci atat timp cat nu platesti un serviciu insemana ca nu ai drepturi asupra lui. Ofof hai sa o lasam balta ca vorbim degeaba 🙂

        2. erau un lucru bun pana cand au inceput sa ni le bage pe gat. Mai intai au fost alea de nu vedeai x’uletzul sa scapi de ea[si atunci am evitat sa intru pe site’urile alea cu reclame de’alea]. Apoi youtube’ul. Si or sa mai vina de’astea de ti le baga pe gat 🙂

          „ofof” :)) hai sa’ti desenez
          abonamentul la sala era echivalentul abonamentuli la net
          abonamentul l a sala iti ofera acesul la o droaie de aparate. abonamentul l-a net iti ofera acesul la o droaie de site’uri. Cand intri pe yotube si vrei sa asculti nush ce muzik, te obliga sa asculti nush ce reclama mai intai. Ca sa faci un exercitiu la un aparat te obliga sa asculti nush ce reclama mai intai. Face sens? :)) este chiar foarte util exemplul 🙂

          P.S.1. Mamamama ce discutii aici :)) randuri intregi :))
          P.S.2. Daca ai 10 min sa arunci o geana pe email’ul ala cu programu in seara asta astept raspuns, daca nu o sa mai incerc sa mai caut pe net, da nu prea gasesc ce’mi trebuie 😦

  2. Mai Radule, chiar mi-au lipsit posturile si comentariile tale (si asta nu pentru ca nu ai mai scris, ci pentru ca eu nu am mai apucat sa citesc).
    Aici se vede clar (cel putin pentru mine) formarea ta, dar si a lui Catalin de ”copii” ai Epocii Internetului. Prea ati despicat firul in patru! Pe mine m-ati pierdut pe drum…

    1. Da Anna, asa e. Mi-am dat si eu seama cam tarziu ca discutia dintre mine si varul meu mai mic a ajuns dincolo de interesele cititorilor acestui blog, d-aia am decis sa o inchei 🙂

      Ma bucur ca te-ai intors sa ma citesti si sper sa apuci sa recuperezi din ce ai pierdut 🙂 Nu de alta dar in perioada asta si eu scriu mult mai rar deci e timp … 🙂

  3. Vrei sa iti spun un secret? NU ma las, am sa citesc blogul tau ”da capo al fine”, chiar daca imi va lua ceva timp si nu neaparat in ordinea postarii.

    1. 🙂 Paaaai spor la treaba ca o sa ai de lucru! La ora actuala sunt 309 posturi scrise, deci daca inmultesti cu 1.5 pagini fiecare, sa zicem medie, ai vreo 450 de pagini de citit ca popa 🙂

      BTW, vezi ca poti efectiv sa o iei de la primul si sa dai acolo jos click pe „urmatorul” mai departe si tot mai departe pana ajungi la zi 🙂

Hai zi-mi ceva! Ca mor dupa comments :)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s