Track Days

Dragilor, astazi va scriu ca sa va spun povesti de la race track, unde am fost in martie cu STI-ul. Mi-a placut mult, a fost asa ca in filme, parca un pic de necrezut ca apuc sa fac si asta in viata. Dar pana sa ma pun pe povestit, uitati aici puteti da click ca sa vedeti un scurt filmulet cu una dintre reprizele mele pe circuit. Uitati-va macar pana la a doua tura ca am mers mult mai tare / bine in tura doi. Apoi pe aia de ii ajung acolo ii depasesc la un moment dat. Pare mult mai boring in video decat in viata reala, va dati seama, asa ca daca va uitati macar uitati-va cu un subwoofer ca sa va bucurati macar de sunetul motorului daca de viteza nu🙂

Deci am inceput dis-de-dimineata, ca am de condus vreo doua ore de acasa pana la circuit si trebuie sa fim acolo pe la 8 asa. Asa ca m-am trezit fain frumos la un 5 30, am halit ceva si m-am intins la drum. Am un prieten pe aici cu un Evo 9 si cu el am mers. Pe drum am mai dat de un Porsche si un Cadillac CTS care mi-am cam dat eu seama dupa cum mergeau ca tot incolo se indreptau (la 6am pe autostrada in state nu vezi prea multe masini, cu atat mai putine sport si care sa faca si slalom printre celelalte cateva, deci ne-a fost destul de usor sa ne ginim unii pe altii)

M-am asezat si eu in rand cu baietii mari

Aliniat asteptam sa intru la skid pad

Dupa un lung drum care a parut aproape interminabil, am ajuns. Am dat de o atmosfera f misto, cu toate masinile insirate la pituri, plus ca multi erau din aia super pasionati de venisera cu masinile tractate in rulota si aveau cu ei tot ce le trebuia: scule, cauciucuri de rezerva, scaune de picnic, foarte – foarte tare admosfera. Oamenii vorbeau toti cu toti, radeau, povesteau despre masini si experiente, va zic, foarte ca lumea toata treaba.
Odata ajunsi, am avut un driver’s meeting la 8 30 am in care ne-au trecut rapid prin reguli, steaguri, starea circuitului si alte minuni logistice, apoi ne-am pus pe treaba. Anume, instruction day. Deci treaba mea aici era sa fac un fel de scoala, ca sa imi obtin signoff pt solo driver, altfel nu ai voie sa te dai singur in masina, decat cu instructor langa tine. Sunt reguli destul de stricte, sa stiti. Deci cu totul sunt 3 grupe de soferi: A,B si C. Fiecare are regulie ei.
• Grupa C (unde eram si noi cu instructorii) sunt cei mai vai-de-ei, adica inceptatorii. Aici nu ai voie sa depasesti decat in zone speciale (3 bucati drepte in cazul circuitului nostru) si nu ai voie sa ai pasager in afara instrucotrilor.
• Grupa B, unde sunt oamenii normali. Eu aici vroiam sa ajung, ca se dau oamenii destul de repede cat sa fie misto, sunt destul de atenti la ce se intampla in jur cat sa nu fie periculosi, si nu se dau totul chiar prea repede incat sa te faci de ras. Si aici tot doar in zonele special amenajate ai voie sa depasesti, dar poti sa iei si pasager.
• Grupa A, unde sunt toti aia turbatii cu masini din alea de aratau ca din mad max (fara spoilere, fara bare, cu roll cage-uri, etc). In grupa asta este free pass oriunde, si se merge mult mai la limita.

O gasca intreaga de Corvette-uri, venisera toti impreuna cu ele in rulotele alea

Erau oamenii dotati, aveau cauciucuri, piese, tot ce le trebuia cu ei

Harta circuitului

In toate grupele, ai voie sa depasesti doar – si numai doar – daca iti face si celalalt sofer semn ca te vede si te lasa. Din cauza asta mie mi se pare destul de safe toata treaba. Bine, asa i s-o fi parut si soferului unui Camaro SS 2016, nou-noutz, care s-a palit destul de tare cu un parapet. Indeajuns de tare incat sa fie recuperat de acolo cu platforma. RIP Camaro. A fost spooky faza, toata lumea se uita asa ingrijorata la ce s-a intamplat, realizand ca e o chestie care li se poate intampla si lor oricand.

Si deci ne-am pus pe condus. Baaaai taataaa, e intr-un maaaare fel masina asta si ma bucur super tare ca am apucat sa ma joc cu toate – multele – moduri de condus pe care le are. Va spun mai multe mai jos, ca sa nu va plictisesc de pe acum in cazul in care nu sunteti prea interesati de chestiile tehnice. Ce vreau acum sa va spun este ca pana si instructorul (a condus-o si el vreo 3 ture) s-a minunat. Facea: oh wow is this stock?? Yes. Hmmm, nu mai zicea nimic. Mai dadea peste un viraj:”Oh gosh, this feels so good”. Inca 2-3 zone drepte: It’s been a while since I drove a turbo, but damn they feel nice!”

Am avut bulan cu vremea ca initial aratau 100% sanse de ploaie, dar pana la urma a iesit soarele

Aici era cand trasesera toti pe dreapta ca il scoteau pe Camaro ala pe camion in spate acolo departe

Un Mustang GT mai vechiutz, facea pe nebunul pe skidpad

Acum legat de masina. Va avertizez ca urmeaza multe detalii de masinisi deci pentru cei dintre voi nu foarte pasionati, inteleg daca va opriti din citit la momentul asta. Va multumesc pentru atentia acordata pana acum🙂

Asa deci nush daca v-am spus pana acum dar practic e asa: avem 3 lucuri in care putem sa “lucram” ca sa ajustam comportamentul masinii pe sosea si circuit: 1. Controlul puterii. Are mod Inteligent (your usual highway / traffic mode, consumption /efficiency oriented, practic iti limiteaza panta pe care iti da access la numarul maxim de cai). Apoi are Sport. Asta se recomanda pentru sosele tale favorite, pentru atunci cand ai chef sa te dai nitel). Apoi ai Sport CSarp (S#), pe care ai access la toti caii cat de repede poti sa accelerezi. Practic aici nu mai ai nici un fel de computer intre pedala ta de acceleratie si roti. Asta este, deci, modul pentru circuit.

Mai departe ai controlul stabilitatii. Stiti ca STi este 4×4 permanent in mod normal, iar sistemul de all wheel drive de la Subaru este cunoscut ca fiind printre cele mai bune, de te tine lipit de sosea de nu stii. Ei bine aici e unde ii spui daca vrei sa fie Normal, Track mode sau Off. Inginerii de la Subaru nu recomanda Off in nici o circumstanta, iar Normal e numa bun ca sa te tina pe sosea in viraje mai sportive, dar e un pic cam prea conservator pe racetrack (va interveni prea des, corectandu-ti traiectoria si nelasandu-te sa te distrezi prea mult). Asadar Track Mode it is.

Si last but not least, it’s the traction mode. Masina asta are 5 diferentiale, cate unu pentru fiecare roata si unul central. Cele per roata ii permit sa invarta fiecare roata independent asa incat sa faca ce trebuie ca sa te tina pe sosea atunci cand chiar ai nevoie (vezi punctul de mai sus ;P ). Cel central in schimb, iti permite sa o schimbi de la un 4×4 permanent (cum funcitoneaza ea default) pana la 70% din forta pe puntea fata (si 30% spate), invers (70 spate, 30 fata) sau orice intre. Daca vrei 58% cu 42% ca asta te coafeaza pe tine, avem si din aia.

Este deci, o masina care iti permite sa obtii pe acelasi circuit, acelasi viraj, aceeasi masina, comportamente total diferite! Na distractie sa o descoperi, ca dureaza ceva pana cand ajungi sa te plictisesti de ea.

Cum se simte all in all relativ la WRX? Poate o sa radeti, dar destul de diferita. Pai in primul rand, caii in plus (300 vs 260) nu par a se simti prea tare. Modurile de condus sunt foarte-foarte misto, iar WRXul nu le avea. La drum lung consuma considerabil mai putin decat WRX (din cauza ca pe intelligent nu iti da caii de care nu ai nevoie) iar la drum scurt pare un pic mai nazbataioasa, daca e un cuvant asta. WRX parea masina invincibila, sa moara Gigi ca nu reuseai sa o faci sa derapeze sau sa scartaie de nici o culoare era incredibil cum statea pe sosea. Si nu e nici un mister aici. Pe WRX o ajuta mult fizica, asta e clar, da’ in primul rand era sistemul de tractiune de la Subaru care facea toata treaba – nu tu erai starul. Numa ca o facea pe ascuns, nu prea iti dadeai seama ce zice sau ce face ca iti mai invartea o roata aici, iti mai ciupea frana dincolo, dar bottom line facea sa “fie bine” si sa te tina pe sosea dandu-ti impresia ca esti vreun zeu de sofer.

Ei bine STi, pare ca e targetata oamenilor care stiu mai bine ce fac, ca e mult mai dispusa sa te lase sa derpezi / driftezi un pic pana se decida sa intervina. Deci e mai distractie nitel cu ea daca esti un sofer care stie ce face, da’ nu iti da impresia de aceeasi invincibilitate a WRXului, chiar si pe modul Stability control=normal. Dar pe circuit in schimb, pe Track Mode, e foarte foarte tare pentru ca te lasa sa te distrezi super mult, derapezi, driftezi, si doar atunci cand ai acel „oh shit moment”, cand crezi ca ai comis-o si ca din asta nu mai scapi, atunci intervine si iti salveaza soriciul. Atunci incepe sa preia nitel contorlul, sa te ajusteze aici, sa gaseasca un pic de grip dincolo, si uite asa te scoate din rahat. E fain ca are si un ecran pe care iti arata cat (si daca) a intervenit stabilitatea in ultimele 30 de secunde. Deci dupa un viraj in care nu esti sigur, atunci un ochi acolo si iti dai seama daca masina a fost zeul sau tu. E bun de folosit ca inveti, stii cand ti-ai depasit limitele si stii sa intrii altfel data viitoare.

Gata, va pup va las, ca mai am un pic si aterizez in SFO, ma duc la //build (publish-time edit: da, stiu ca acum //build-ul a trecut de mult da’ mi-a luat ceva sa pun pozele in blog. Da toate astea 7, you know me :P)
Inca odata, in caz ca nu ati vazut video la inceput, puteti da click aici

Radu

Categorii: Aventura, Daily News | Etichete: , , | 13 comentarii

Navigare în articol

13 gânduri despre „Track Days

  1. Pai ce-ai facut ma nene ma :))

    pai si deci nu ne-ai zis daca esti zeu sau nu :)) so?😀

    • Radu Mocanita

      Ah adica cum s-a terminat ziua de training? Pai in mod normal trebuia sa termin si sa imi iau signoff pentru solo in grupa C. Dar pana la sfarsitul zilei m-au upgradat la B, ca dupa cum ai vazut in video ma cam apropiam de ceilalti soferi din C de ii muscam de fund🙂 Deci data viitoare cand ma duc, conduc solo in B, care vine de la Baieti Buni. Sau Bengosi, ce preferi🙂

  2. anna

    Mie îmi inspira atâta calm circuitul! Parcă e din jocurile alea în care nu ai concurenți, ca ești pe easy. Și asfaltul e de F1 ☺. Super! Ai facut-o și pe asta! ☺

    • Radu Mocanita

      adevarul e ca sa stii ca e ca un dans. La inceput smuceam masina cam tare, eram cam agitat ca na, mi-a luat cateva ture sa invat cum e treaba. Dar apoi am inceput sa simt mult mai bine gabaritul, tabgajul greutatii de pe o parte pe alta si am inceput sa folosesc momentumul ala in avantajul meu, si atunci a devenit mult mai placut sa stai in masina.

      Aproape ca iti puteai bea cafeaua pe scaunul din dreapta. Bine, nu chiar, dar intelegi metafora :))


  3. Asa faci si tu dimineata cand ii pregatesti micul dejun Sandrei?

    • Radu Mocanita

      haha ce marfa e reclama nu o vazusem. Da, ceva de genul ala, poate ar treb sa imi cumpar o casa undeva in mijlocul padurii numa ca sa pot face asta😉

      Apropo nush daca ai vazut asta, towing a UPS truck with a crosstek hybrid🙂 Bine s-a cam riscat omul da’ na probabil ca era masina cumparata special pt review si nu era a lui personala.

      Oricum a dat Subaru un comunicat dupa video asta si a zis ca apreciaza entuziasmul si aprecierile da’ ca nu recomanda oamenilor sa traga truckuri cu crossteku ca nu e facut pt asta🙂

  4. Cum a fost la build?

    • Radu Mocanita

      foarte misto! Am fost acolo reprezentand Xbox ca practic eu am fost PMul pentru UWP on Xbox, care l-am anuntat in keynote. Foarte misto, mi-a placut mult experienta. Mult de munca, da’ frumos. Impresionant cum se pune la punct o conferinta de nivelul asteia, cu 1-2 zile inainte inca erau cred ca 1000 de oameni alergand pe acolo, punand covoare, tragand fire, plimband motostivuitoare, toate alea. Ca niste furnici erau. Mi s-a parut impresionanta logistica din spatele tuturor oamenilor alora

  5. julz

    Ghici am citit pana la capat ?

  6. julz

    Bro rulz
    Sa vezi cand o vrea fita motor hahahhaha
    Poate e genul meu hahahhahah

    • Radu Mocanita

      haha aia e. Daca vrea, tata o invata sa mearga pe el😉 La 14 ani merge intai pasager la tata pe motor, apoi daca ii place, ii luam un ceberica🙂

    • Radu Mocanita

      chiar ai vazut video? Ti-a placut? Am uitat cred sa scriu in post, da’ ideea era ca planul meu era sa temrin scoala si sa iau drept de drive Solo in clasa C, da’ cand au vazut aia cum conduc ca ma apropiam de aia din clasa mea de ii mancam de fund, am facut direct saltul la clasa B😉 Nu ca vreau sa sufar de mine da’ se vede in video ala cum ma apropii de ala cu BMW si Cadillacu ala de zici ca ei stateau parcati😛

      Asadar data viitoare cand ma duc ma dau direct in B😀

Hai zi-mi ceva! Ca mor dupa comments :)

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.